Willyberger.reismee.nl

Dessie

Neen, het is geen Strangers versie van een of ander liedje van Rocco Granata. Dessie is een stop
onderweg van Lalibela naar Addis Abeba. Van alle Afrikaanse landen die ik al bezocht heb is
Ethiopiƫ het best georganiseerde. Stukken beter dan ik het me voorgesteld had. Ethiopiƫ is
voorlopig het enige Afrikaanse land dat ik bezocht heb, dus die eerste prijs is voorlopig niet zo
veelzeggend. Maar ik heb er weinig twijfel over dat ze die eerste plaats nog een tijdje gaan
behouden.
Wat maakt Ethiopiƫ dan zo speciaal ? Het is een land dat werkt. De instellingen werken. Er wordt
belasting geheven. Een B.T.W. Van 15%. En naar ik gisteren vernam ook inkomstenbelastingen.
Voor een ontwikkelingsland is dat een hele prestatie. In veel steden komen er uit de kassa's van de
restaurants (en in de restaurants waar wij gewoonlijk toeven zijn we op een paar uitzonderingen na
meestal de enige blanken) automatisch geregistreerde B.T.W. Bonnetjes gerold. Waar dat niet het
geval is krijgen we meestal een handgeschreven BTW bonnetje. In tegenstelling tot in Belgiƫ wordt
er hier over de inkomstenbelasting nogal gemord. Ze zou nogal arbitrair worden vastgesteld. Dat
niet elke werknemer hier een mooie loonfiche meekrijgt en dat, in tegenstelling tot in Belgiƫ, de
zelfstandigen hier nogal eens durven vergeten delen van hun inkomsten aan te geven zorgt ervoor
dat de belastingsambtenaren vooral betrouwen op de natte vinger bij het vaststellen van de
verschuldigde inkomstenbelasting. Een wantrouwig mens kan zich voorstellen dat een etentje met
de heer hoofdcontroleur van de inkomstenbelasting in dat geval de natte vinger nogal kan
beĆÆnvloeden. Nu ja er zullen altijd enkelingen zijn die zeuren over hun belastingen. Maar goed, het
blijft een krachttoer om als ontwikkelingsland een goed werkende staatshuishouding op te zetten en
inkomsten te genereren. Ethiopiƫ doet dat dus wel. En gebruikt die inkomsten dan ook zinvol.
En je ziet ook overal, van de regionale steden tot de metropolen infrastructuurwerken, wegen en
rioleringen die aangelegd worden, plantsoenen, dreven met nieuw aangeplante palmen. Als je met
studenten praat merk je dat het niveau ontzettend veel hoger ligt dan in andere landen. Het zijn
natuurlihjk persoonlijke indrukken maar de mijne zijn erg goed.
De afwezigheid van zichtbare opvallende corruptie is ook al zoiets. In de meeste derde wereld
landen brengt het kruisen van een agent op straat kosten mee. Als je in Cambodia een
verkeerscontrole passeert bestaat die controle onveranderlijk uit het overhandigen van 2000 Riel of
0,5 USD aan de controlerende agent. De controle is dan ook vrij snel voorbij. Enkele jaren geleden
heeft de Keniaanse regering de salarissen van zijn politie agenten verdrievoudigd om dit soort
corruptie tegen te gaan. Het resultaat was dat de ā€œtarievenā€ van de afpersing door verkeersagenten
flink stegen omdat ze proportioneel anders een te klein deel van de totale vergoeding uitmaakte.
We zijn 2 keer met een minibus meegereden hier. Telkens minstens 5 keer gecontroleerd of er niet
meer inzittenden dan toegelaten waren. Geen enkele keer is er geld overhandigd. Ik kon heb haast
niet geloven de eerste keer.
Verder winnen ze ook de prijs van de stipste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Onze vlucht van
Aksum naar Lalibela had als voorzien vertrekuur 11.20. De vlucht zou 30 minuten duren. Om 11.15
stonden we op het tarmac in Lalibela. Aangekomen 5 minuten voor de voorziene vertrektijd. Daar
kan zelfs Ryanair een puntje aan zuigen.
Wat maakt Dessie dan zo speciaal ? Er is niks te zien. Als de Ethiopische regering in haar wijsheid
niet beslist had dat passagiersvervoer 's nachts gevaarlijk en dus verboden is had ik waarschijnlijk
nooit van deze stad gehoord. Nu heb ik er een namiddag en een nacht doorgebracht. En het was een
van de aangenaamste steden waar ik verbleven heb. Waarom ? De afwezigheid van een hele troep
bedelende jengelende kinderen. In andere steden waar te veel toeristen komen klitten ze aan je met
allemaal het zelfde ABBA refreintje op de lippen ā€œgimmie gimmie gimmieā€. Ze spreken ook
allemaal een behoorlijk woordje Engels en hebben ongeveer allemaal hetzelfde verhaal ā€œMijn vader
en moeder zijn allebei dood van aidsā€ nog geen twee minuten later gevolgd door ā€œKom je bij mijn
ouders thuis koffie drinken (tegen betaling uiteraard) ā€œDe bal van onze voetbalploeg is kapot, kun je
een nieuwe kopen voor ons ?ā€ ā€œIk ben student, kun je boeken kopenā€ (Als je er op ingaat worden
bal en boeken nog voor je je rug gedraaid hebt terug verkocht aan de winkelier).
Hier in Dessie ben ik twee zeurende bedelende kinderen tegengekomen. De eerst had binnen de
minuut een tik tegen de oren te pakken van een van de voorbijgangers en de tweede werd binnen net
evenveel tijd streng terecht gewezen door weer een andere voorbijganger.
Vind ik dat dan niet erg al die arme kindjes ? Uiteraard, maar er zijn er zo'n dertig miljoen in
EthiopiĆ«. Als ik die allemaal 1 Birr geef (0,04ā‚¬) dan ben ik allang failliet voor ik rond ben en is er
geen enkel probleem opgelost. Door (wat vooral toeristen van korte begeleide groepsreizen niet
kunnen laten) als Sinterklaas pennen, speelgoed, boekjes uit te delen aan kinderen langs de straat
moedig je ze alleen maar aan om de hand op te houden en niet langer naar school te gaan. Als ze
een keer door hebben dat toeristen te melken zijn is de motivatie om verder te studeren meestal snel
zoek.
Het zet trouwens geen zoden aan de dijk. Je tovert even een glimlach op het gezicht van een kind
zodat je jezelf goed voelt en er is geen enkel probleem opgelost. Het is veel zinvoller 20ā‚¬ aan
Unicef te storten. Dan red je het leven van 38 van honger omkomende Somalische kindjes, of
kunnen er X aantal vaccins gekocht worden. Je ziet het resultaat van je gift niet maar het werkt wel.
(Wie dat niet gelooft hoeft alleen maar de bevolkingsstatistieken van Afrika de laatste 100 jaar nat
te kijken).
Verder was Dessie vooral aangenaam omdat de mensen er onveranderlijk behulpzaam waren, er
leuke restaurants waren,een proper en betaalbaar hotel met werkende warme douche, redelijk snel
internet. Kortom een stad waar het aangenaam toeven was. Ik had er makkelijk een paar dagen
kunnen blijven hangen. In plaats daarvan hang ik nu al een paar dagen in Dinsho, aan de ingang van
het Bale Mountains Nationaal park. Wachtend op beter weer. Dat is er sinds gisterenmiddag min of
meer gekomen. Gisteren hebben we dan een halve dag gewandeld in het Nationale park en erg veel
wilde dieren gezien. Vandaag hebben we een uur of 5 gewandeld, een heuvel in de buurt
beklommen en van mooie vergezichten kunnen genieten. Ook de eerste roofdieren gezien. 2
Gevlekte hyena's. Morgen gaan we, als het droog blijft tenminste, dan voor 3dagen/2 nachten op
trektocht. Hopelijk krijgen we dan de ethiopische wolf dan te zien, er zijn er nog maar 600 van over
in het wild. 200 Hier in Bale Mountains National Park. Maar dat is dan weer stof voor een volgend
verhaal.

Jo Komkommer

Mooi, geestig en wijs verhaal, Willy. Het ga je goed daar in Afrika en ik blijf je op de voet volgen.

Willy Berger

Helaas niet zo poeƫtisch als jouw pareltjes op FB

Willy Berger

EEUH Poƫtisch